W spalinowych pojazdach trakcyjnych z przekładnią elektryczną prądu stałego, w których prądnica główna ma także wzbudzenie obce do jego zasilania stosowane są wzbudnice.
Wzbudnice to prądnice, które zasilają obwód wzbudzenia obcego prądnicy głównej. Wzbudnice zbudowane są podobnie do prądnic pomocniczych, posiadają bieguny główne i pomocnicze, wzbudzenie własne, a niekiedy także obce zasilane z baterii akumulatorów lub prądnicy pomocniczej, mają przewietrzanie własne. Wzbudnica napędzana jest silnikiem spalinowym poprzez przekładnię pasową lub zębatą. Umieszczona jest zwykle na kadłubie prądnicy głównej. W niektórych rozwiązaniach stosuje się zespoły dwumaszynowe, w których wzbudnica znajduje się w jednym kadłubie z prądnicą pomocniczą. Wówczas wirniki obu maszyn umocowane są na jednym wale, a bieguny w jednym kadłubie. Takie rozwiązanie stosowane jest na lokomotywie ST44.
TURBOGENERATORY
Eksploatowane dziś parowozy w większości wyposażone są w lampy oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego. Dawniej stosowano lampy naftowe, dziś stosuje się lampy elektryczne, które zasilane są z turbogeneratora. Turbogenerator składa się z turbiny parowej, oraz prądnicy prądu stałego osadzonych na wspólnym wale. Turbina parowa posiada łopaty, w które uderza para pod ciśnieniem. Para ta oddaje część energii kinetycznej łopatom i wprawia je w ruch. Dzięki temu turbina obraca się, a wraz z nią prądnica. W ten sposób w prądnicy wytwarza się napięcie. Ponieważ wartość napięcia zależy m.in. od prędkości obrotowej wobec tego przy wahaniach ciśnienia napięcie może się zmieniać. Aby nie zmieniało się ono w szerokich granicach stosuje się regulatory ciśnienia, które kontrolują ciśnienie pary doprowadzane do turbiny. Przy spadku ciśnienia regulatory zwiększają dopływ pary zwiększając obroty.
Prąd wytworzony w prądnicy płynie do rozdzielnicy umieszczonej w kabinie maszynisty a następnie do poszczególnych lamp.